TEAM
RALLYESPORT AMERSFOORT EN DE HISTORISCHE RALLYSPORT
In 1994 werd de Internationale
Tulpenrally nieuw leven ingeblazen door een meerdaags evenement op
te bouwen voor historische auto’s van 1971 en ouder, conform de
regels en trajecten zoals die tot 1958 gehanteerd waren. Voor Team
Rallyesport Amersfoort de aanleiding om te starten met de
samenstelling van een historisch rallyteam voor dergelijke
evenementen.
Anders dan bij snelheidsrally’s
gaat het er in deze tak van sport om, om aan de hand van diverse
kaartlees technieken en zeer beperkte meetapparatuur (liniaal,
Halda, kompas) zo min mogelijk strafpunten te scoren op de
uitgezette routes. Gemiddeld wordt er per dag 350 kilometer gereden,
bijna uitsluitend over wegen van Michelin en stafkaarten. De
gemiddelde snelheid ligt net onder de 50 km conform de FIA norm.
Hoewel dat niet zo snel lijkt, is met door het zoeken van de juiste
routes, het aandoen van controles en door de samenstelling van de
wegen, die ook gewoon open zijn voor elk ander verkeer, een
uitdaging om deze gemiddelde snelheid te realiseren. Dagtrajecten
duren, inclusief de korte pauzes, vaak tot 12 uur achter elkaar,
waarna de route voor de volgende dag, centimeter voor centimeter
weer uitgetekend moet worden.
Samenwerking tussen rijder en
navigator is van groot belang en deze wordt regelmatig op de proef
gesteld door de uitdagingen die de trajecten bieden. Historische
rally’s en met name de meerdaagse evenementen, kenmerken zich door
een zeer concurrerende sfeer tussen equipes tijdens de rally en een
zeer gezellige sfeer zodra iedereen zijn oude auto weer verlaten
heeft. De auto’s worden nogal op de proef gesteld en elke equipe
wordt dus op een of andere manier geconfronteerd met materiaalpech.
De equipes die rijden onder de
vlag van Team Rallyesport Amersfoort zijn steeds wisselend van
samenstelling. Er zijn geen plichten om aan bepaalde rally’s deel te
nemen, men bepaald zijn eigen rally kalender in binnen en
buitenland. Het winnen van prijzen is voor de leden van het team
geen uitzondering.
Onderstaand een aantal beelden uit
historische rally’s en wedstrijdschilden van rally’s waaraan
deelgenomen is in de afgelopen jaren.
De voorzitter van Team Rallyesport
Amersfoort, Rob Klaarenbeek, richt zich met name op deze historische
sport. Zelf is hij al vele jaren deelnemer met een VW Porsche 914
samen met zijn vaste navigator Ronald Batenburg. In het historische
circuit is een VW Porsche 914 een auto die je nauwelijks tegenkomt.
De middenmoter maakt de 914 geschikt om deel te nemen aan rally’s
door de verbeterde wegligging. De bergtrajecten zijn voor de 914
moeilijker door haar indirecte stuurgedrag, de
overbrengingsverhouding van de vijfbak, die als sportbak is
opgebouwd en de beperkte belastbaarheid van het remsysteem. In de
kern is de VW Porsche 914 meer een comfortabele kilometer vreter. De
auto is uitgevoerd met een Targa dak, het verwijderbare deel kan zo
achter in de auto gelegd worden en dat maakt de 914 tot een redelijk
veilige, open rally auto. Een van de uitdagingen is om zoveel
mogelijk met open dak te rijden tijdens de rally’s.
In 2005 hebben Rob Klaarenbeek en
Ronald Batenburg aan de internationale Historische Tulpenrally
deelgenomen met een Volvo Amazone uit 1967. Onderstaand een foto
tijdens de finish in Noordwijk. De Volvo was voor de gelegenheid ter
beschikking gesteld door Hans Meffert, in 1994 de eerste navigator
van Rob Klaarenbeek.
In 2008 zullen ook weer meerdere
equipes in meerdere rally’s aan de start verschijnen.
|