trarally44.jpg (6701 bytes)   EERDERE WRC BERICHTEN   trarally44.jpg (6701 bytes)

 

 

 

21 AUGUSTUS 2010

DAG 1 EN 2 OVERLEEFD !!

 

Sebastian Loeb, de nummer 1 van de wereld, vertelde gisteren in een interview dat de WRC Rally van Duitsland één van de zwaarste is in het WK Rallykampioenschap. Daar heeft hij gelijk in, deze rally vinden wij vreselijk zwaar. Dat komt door de verschillende soorten wegen, de hoogteverschillen, de snelheid waarmee gereden wordt over smalle wegen langs de muren in het wijnrankengebied en dit jaar de hoge temperaturen, gisteren en vandaag was het 30gr. Voor het publiek is het fijn, voor de rallyteams in de auto te warm. Gisteren was de eerste dag van de rally met 6 KP's die deels in de bergen werd verreden en waarvan gezegd wordt dat op de eerste dag de meeste "slachtoffers" vallen. Dat klopt zeker, langs en op het parcours heeft het team meerdere auto's zien staan. Door een aantal ongelukken werden KP1 en KP2 geneutraliseerd waardoor meerdere equipes geen tijd meer kon neerzetten. Ook voor onze equipe betekende dat KP3 pas de eerste proef was op rallysnelheid. Onze equipe wist de eerste dag door te komen zonder problemen op een paar kleine foutjes na die gelukkig geen verdere gevolgen had. Vandaag, de zaterdag was de langste dag met 8 KP's waaronder Baumholder, de KP van 48km. Net zoals de vrijdag waren er weer een aantal ongelukken waardoor de eerste keer Baumholder ook werd geneutraliseerd. Onze equipe wist zich "staande" te houden en reden vrijwel foutloos de proeven van vandaag tot Baumholder voor de 2e keer verreden moest worden. Een klassementsproef van 48km is lang en heftig. Op deze proef is de equipe 2x door het oog van de naald gekropen, want zij zijn bijna in een greppel terecht gekomen en hebben met het rechtervoorwiel in een hairpin naar links een grote steen geraakt, een zgn. Hinkelstein, maar gelukkig geen schade en de equipe kon gewoon doorrijden. Morgen zijn er nog de laatste 5 KP's te gaan en dat zijn zeker niet de minste. Ze gaan weer een aantal keren terug de bergen in de buurt van Drohntal en de Moezel en de laatste KP is een publieksproef dwars door het centrum van Trier. Ons team heeft maar één doel en dat is eindigen op het finishpodium zondagmiddag. Om 6.00 uur begint het spektakel opnieuw en zo rond de klok van 15.00 uur weten we wat ons team heeft gedaan.

   

 

20 AUGUSTUS 2010

EERSTE METERS OP DUITS ONDERGROND !!

Deze donderdag was een redelijke rustige dag, alleen de Shakedown stond op het programma en vanavond de cremoniele start in Trier. Vanmorgen vanaf 10.00 uur mocht een deel van de deelnemers hun auto op de Shakedown uittesten, dit waren de toppers van het WK kampioenschap en wij mochten samen met 40 andere equipes het  vanaf 12.30 uur proberen. Afgelopen dagen heeft het flink geregend in de bergen en daarom waren we benieuwd hoe de proef erbij lag en zeker nadat 40 auto's er een aantal keren overheen waren gereden. De proef lag er echter perfect bij, het gevallen water was zo goed als verdwenen. De test met de auto waarvoor de Shakedown is bedoeld verliep helemaal volgens plan. De auto voelt perfect aan, het "rallygevoel" is er, van ons mag het beginnen, we moeten alleen nog even wachten. Vanavond de ceremoniele start en dan morgen vanaf 9.00 uur morgenochtend de officiele start van de rally. We beginnen gelijk met een paar moeilijke proeven in de bergen en tussen de wijnranken van het Moezelgebergte. Volgens zeggen is zaterdag de moeilijkste dag, maar wat ons betreft is dat morgen al vanaf de eerste KP. Morgen meer.

 

17 AUGUSTUS 2010

VERKENNING AFGEROND !!

Gisteren en vandaag mochten alle klassementsproeven verkend worden en op papier worden gezet, de zgn. Pace-Notes. Alle 19 KP's staan nu op papier evenals de Shakedown. Vanmiddag is de rest van het team aangekomen en hebben de serviceteam de serviceplaats opgebouwd en hun kant van de taken verder afgewerkt. Vanavond nog een laatste officieel deel, de technische keuring van de auto. Morgen mogen we dan de auto uittesten van de auto op een speciaal afgezet weggedeelte, dit heet de Shakedown. Voor Nederlandse begrippen zou dit al een geweldige klassementsproef zijn, alles zit erin, verhard, onverhard, onoverzichtelijke bochten, heuvels op en af, een zeer gevarieerd parcours ook omdat de afgelopen dagen er redelijk veel regen is gevallen en de proef er deels slecht bij ligt. Morgen een redelijke rustdag, alleen de Shakedown en de ceremoniele start en vrijdag begint het echte werk.

             

 

16 AUGUSTUS 2010

AANGEKOMEN IN TRIER !!

Vandaag zijn wij vertrokken naar Trier, vanmiddag zijn wij rond de klok van 16.00 uur aangekomen op onze bestemming. De eerste handeling was de documentencontrole, die strenger is als een documentencontrole in Nederland omdat het nu een WRC wedstrijd betreft en wij voor de eerste keer deelnemen aan een WK evenement. Gelukkig hadden we van alle correspondentie en betalingen afschriften waardoor alle vragen direct beantwoord kon worden. Na een klein kwartiertje hadden we alle papieren ontvangen en konden we richting het servicepark om te aanschouwen waar wij onze plaats zouden hebben. We wisten dat we iets buiten het WRC servicepark zouden staan, dat is misschien een beetje jammer, maar achteraf gezien eigenlijk toch wel op een prima plaats. Langs onze plek komen alle rally auto's voorbij, omdat wij direct naast de tijdcontrole ( service uit ) staan en voordat wij mogen vertrekken zijn alle "rallycracks" aan onze serviceplaats voorbij gegaan. Morgen staat de eerste verkenningsdag op het programma, vanaf 9.00 uur kunnen wij de eerste klassementsproeven ( KP's ) verkennen en op papier zetten. Dit mag officieel tot 17.00 uur, dan zijn de proeven weer gesloten en dan in de avond vanaf 20.30 uur nog 1 KP, de KP Circus Maximus dwars door Trier heen. Woensdag dan nog de overige KP's verkennen en in de loop van de middag zal het serviceteam arriveren die 's-avonds de auto aan zullen bieden voor de technische keuring. Morgen meer !